Rabu, 30 Mei 2012

Mati......



Hari ini saya terbaca satu buku iaitu karangan Dr Aidh Bin Abdullah Al-Qarni terjemahan Noraine Abu bertajuk "La Tahzan" ataupun bermaksud Jangan bersedih ataupun Dont Be Sad.


Dalam buku tersebut saya tersentuh dengan sebuah kisah. Ceritanya berbunyi Surat khabar Al-Qoshim sudah cukup lama terbit di Arab saudi menyebutkan bahawa ada seoarng pemuda di Damsyiq telah memesan tiket kapal terbang untuk satu perjalanan. Dia memberitahu ibunya bahawa waktu berlepas pesawat adalah jam sekian, sekian. Ibunya diminta untuk membangunkannya jika telah dekat waktunya. Pemuda tersebut pun tidur. Sementara si Ibu mengikuti berita cuaca dari radio yang menjelaskan bahawa angin bertiup kencang dan langit sedang mendung. Si ibu merasa sayang terhadap anak satu-satunya itu. Oleh itu dia tidak membangunkan anaknya dengan harapan dia tidak jadi pergi pada hari itu kerana keadaan cuaca yang sangat tidak mengizinkan. Dia takut akan terjadi peristiwa yang tidak diinginkan. Ketika dia sudah yakin bahawa waktu perjalanan telah terlepas, dan pesawat telah meninggalkan landasan, ibu tersebut membangunkan anaknya. Ternyata si anak telah meninggal dunia di tempat tidurnya.


Katakanlah :"Sesungguhnya kematian yang kalian ingin lari darinya, maka sungguh kematian itu pasti akan menemui kalian juga, kemudian kalian akan dikembalikan zat yang maha Mengetahui segala hal yang ghaib dan nyata, lalu dia beritakan kepada kalian apa yang telah dikerjakan." (Al-Jumu'ah: 8)


Larilah dari kematian, kamu pasti akan mati juga akhirnya.
Orang-orang awam mengatakan: "Orang yang ditakdirkan selamat dari tenggelam di lautan, baginya pasti ada jalan."
Jika ajal telah lenyap tiba, penyebab apa pun dapat mematikan manusia.


jadi fikir-fikirkanlah mati itu bila-bila masa akan terjadi tidak kira masa..So bersedialah kita supaya kita boleh mati dalam keadaan beriman..Wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan